april 24, 2024

Succesvol ondernemen

Alles over succesvol ondernemen!

De voordelen van internationaal zakendoen

Als ondernemer begin je al snel met werkzaamheden op de Nederlandse markt. Wanneer dit goed loopt worden de werkzaamheden uitgebreid. Hoeveel er steeds meer ondernemers zijn die internationaal zakendoen zijn er ook nog veel kansen die worden laten liggen. Hieronder verschillende argumenten waarom internationaal ondernemen een verstandige keuze (kan) zijn voor veel ondernemers.

Dit is waarom internationaal ondernemen kansen biedt

De Europese Unie kent 28 verschillende landen die allemaal eigen regels en een andere taal hebben dan Nederlands. Nederlands wordt slechts weinig gesproken in andere landen en we zullen dan zelf moeten schakelen naar Engels of een andere taal. Veel ondernemer worden hierdoor geremd en geven de voorkeur aan de Nederlandse markt.

Binnen Europa heeft de Europese Unie al veel regels versoepeld om internationaal zakendoen zo interessant mogelijk te maken. Zo is er vrije handel tussen verschillende landen en zijn er zelfs verschillende belastingvoordelen te behalen.

Waar nog veel meer door kan worden geprofiteerd is het feit dat bepaalde producten in andere landen goedkoper zijn of juist meer op kunnen brengen. Zeker wanneer je ervaren bent op een bepaalde markt en weet welke producten waar het meest interessant zijn dan kun je steeds efficiënter handelen. Stel je koopt een product relatief goedkoop in, in Oost-Europa die veel waard is in het westen van Europa. Op deze manier kun je hoge marges behalen op verschillende goederen.

Wie buiten Europa zakendoet krijgt te maken met meer administratief werk, maar kan mogelijk valuta voordelen behalen. In Europa is een euro een euro, maar buiten Europa kan die euro meer waard zijn. Koersschommelingen moeten wel in de gaten worden gehouden. Wanneer de andere valuta stijgt t.o.v. de euro dan krijg je minder voor je geld. Dit lijdt weer tot hogere kosten.

Tips bij het internationaal zakendoen

  • Taal is ontzettend belangrijk. Schakel een vertaalbureau in om ervoor te zorgen dat jouw website, brochures en andere materialen beschikbaar zijn in de taal waar je zaken mee doet. Met Engels kom je ver, maar nog beter is als je laat zien dat je aandacht en energie steekt in de taal van de wederpartij.
  • Maak afspraken met Nederlandse vertegenwoordigers in het andere land. Denk aan een ambassade, NBSO of een consulaat.
  • Ken de wet- en regelgeving van het land, zodat je de kans zo klein mogelijk maakt tegen onverwachte problemen aan te lopen.
  • Om zeker van je zaak te zijn schakel je een adviseur in die is gespecialiseerd in het betreffende land waar je zaken gaat doen.