Wanneer is een Click Through Rate goed?

De eerste display ad, een banner advertentie op het internet, was een campagne voor AT&T. Deze reclame was één advertentie binnen een carrousel van banners op de website van HotWired in 1994. De reclame had een Click Through Rate van 44 procent. Bijna de helft van de bezoekers klikte op deze banner. Niet zozeer omdat ze interesse hadden in de diensten van AT&T maar vooral uit nieuwsgierigheid. Waar zou klikken op deze reclame toe leiden? Nu mogen uitgevers zich gelukkig prijzen met een CTR van 0,2 procent. Dit betekent dus twee kliks per duizend impressies. Maar wat is eigenlijk een goede Click Through Rate?

Wat is een goede Click Through Rate?

Van 44 procent tot 0,2 procent, dat is een flinke daling. Dit is ook de reden dat Google niet rekent op basis van weergaven maar kliks. Als een Google advertentie wordt getoond dan kost dit de adverteerder niets. Pas wanneer iemand klikt worden er kosten berekend. Uiteraard is het van belang om de beoogde doelgroep te bereiken. Iemand die de advertentie wel ziet maar niet klikt heeft blijkbaar geen interesse en valt dus buiten de doelgroep. Door vooraf een grondige keyword analyse uit te voeren kan de CTR worden verhoogd.

Klikken is slechts een deel van de puzzel

Je kunt Google Ads uitbesteden aan DoubleSmart. Naast het inrichten van campagnes en het uitzetten van advertenties kan een dergelijke campagne gekoppeld worden aan andere vormen van promotie. Denk bijvoorbeeld aan SEO ofwel Search Engine Optimization. Door webpagina’s te optimaliseren wordt de zichtbaarheid in zoekmachines beter. Voor een URL in de zoekresultaten pagina’s hoef je niet te betalen, ook niet voor de klik.

CTR analyse

Een lage Click Through Rate betekent niet noodzakelijk dat er een probleem is, het is wel een aandachtspunt. Als eerste zal bepaald moeten worden waarom mensen niet doorklikken. Stel; een banner voor een pak baby luiers wordt op een blog voor senioren gepubliceerd. Dan is het een kwestie van de verkeerde doelgroep aanspreken. Het is ook mogelijk dat een reclame uiting helemaal onderaan een webpagina staat terwijl lezers vaak al eerder afhaken. Door de redenen te bepalen waarom de CTR laag ligt kan een campagne worden bijgesteld. Een voordeel van Google Ads is dat een campagne aangepast kan worden zonder extra kosten te maken. Ook kun je de resultaten direct inzien en analyseren. DoubleSmart kan je helpen om meer inzicht te krijgen in deze materie.